وزیر دفاع فرانسه با انتقال جت های دست دوم رافال به اوکراین مخالفت کرد
سباستین لکورنو وزیر نیروهای مسلح فرانسه با انتقال جنگنده های دست دوم رافال به اوکراین مخالفت کرد.
بر اساس گزارش لوموند ، هسته دیپلماتیک امانوئل ماکرون، رئیس جمهور آمریکا در مورد امکان کسر جت های جنگنده رافال، ستون فقرات نیروی هوایی فرانسه، برای ارسال آنها به اوکراین بحث کرده است. با این حال، این پیشنهاد با مخالفت لکورنو روبرو شد، و طبق گزارش ها، وی با این ایده مخالفت کرد.
در عوض، در 6 ژوئن 2024، رئیس جمهور مکرون اعلام کرد که فرانسه جت های Mirage 2000-5 را به اوکراین می فرستد و برای خلبانان اوکراینی آموزش می دهد .
Dassault Aviation جت جنگنده Mirage 2000 را در دهه 1970 توسعه داد. 2000-5 یک نوع برتری هوایی تک صندلی از این هواپیما است. با این حال، جنگنده هایی که قرار است به اوکراین منتقل شوند، مجهز به قابلیت های رزمی هوا به زمین خواهند بود.
این اولین بار نیست که ایده عرضه جنگنده های رافال به اوکراین مطرح می شود. تقریباً یک سال قبل از حمله روسیه، در مارس 2021، مکرون طبق گزارشها در جریان دیدار با رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی ، درباره فروش احتمالی جتهای داسو رافال به اوکراین صحبت کرد و آن را یکی از «اولویتهای اصلی» خود دانست.
قابلیت های تاثیرگذاری فروش رافال نیروی هوایی و فضایی فرانسه
رافال که نقش مهمی در استراتژی دفاعی فرانسه ایفا میکند، شاهد افزایش تقاضا در بازار بینالمللی بوده و تلاشها برای توسعه ناوگان خود فرانسه را پیچیده میکند.
در سال 2020، فلورانس پارلی، وزیر دفاع وقت، هدفی تعیین کرد که تعداد جت های رافال در خدمت نیروی هوایی و فضایی فرانسه (AAE) را از 102 به 129 تا سال 2025 افزایش دهد. با این حال، موفقیت تجاری اخیر این جنگنده تحقق این هدف را به تاخیر انداخته است. .
ناوگان Rafale فرانسه به دنبال دو فروش کاهش یافت:
- در ژانویه 2021، یونان 18 جنگنده رافال F3R سفارش داد. برای تسریع در تحویل، 12 فروند از این جت ها مستقیماً از موجودی موجودی نیروی هوایی فرانسه استخراج شدند.
- در ماه مه 2021، کرواسی نیز از این روش پیروی کرد و 12 جت رافال را برای مدرن کردن نیروی هوایی خود خریداری کرد.
یک گزارش پارلمانی که در نوامبر 2022 منتشر شد، نشان داد که تعداد محدود هواپیماهای موجود، کسری آموزشی نگران کننده را ایجاد کرده است. در سال 2023، انتظار می رفت خلبانان جنگنده فرانسوی تنها 147 ساعت پرواز کنند، در مقایسه با 162 ساعت در سال 2022. این کمتر از استانداردهای ناتو است که خلبانان جنگی را موظف می کند حداقل 180 ساعت پرواز در سال داشته باشند.
در ژانویه 2024، آژانس تدارکات دفاعی فرانسه (DGA) 42 فروند هواپیمای جنگی رافال F4 را برای رفع شکاف توانایی ناشی از فروش اخیر سفارش داد. قرار است تحویل در سال 2027 آغاز شود.
پیش بینی می شود که نیروی هوایی و فضایی فرانسه به هدف اولیه خود یعنی 130 جنگنده رافال زودتر از سال 2030 دست یابد.
منبع:aerotime