چگونه مدیر عامل جدید عمان ایر قصد دارد یک خط هوایی کلاسیک خاورمیانه را گسترده کند
در ماه مه 2024، کان کورفیاتیس به عنوان مدیر ارشد اجرایی (مدیر عامل) جدید عمان ایر منصوب شد. کورفیاتیس که یک مدیر هواپیمایی با سه دهه تجربه در این صنعت است، با صحنه هوانوردی تجاری خاورمیانه غریبه نیست.
او بین سالهای 2016 تا 2023 مدیرعامل flyadeal، یک شرکت هواپیمایی ارزان قیمت مستقر در جده، که بخشی از گروه سعودی است، بود. در کمتر از شش سال و تحت نظارت کورفیاتیس، شرکت هواپیمایی سعودی از صفر به نزدیک به 10 میلیون مسافر در سال و ناوگانی متشکل از 35 هواپیما افزایش یافته است و برنامههایی برای افزایش این تعداد به 110 در آینده نزدیک دارد.
قبل از آن، کورفیاتیس چندین سمت اجرایی ارشد در خطوط هوایی در سراسر آسیا و در زادگاهش استرالیا داشت، از جمله سیتیلینک، ویوا ماکائو، خطوط هوایی سنگاپور، جت استار آسیا ایرویز، کانتاس و آنست استرالیا.
کورفیاتیس به AeroTime گفت: «من 30 سال در هوانوردی بودم. من بعد از دانشگاه وارد مشاوره شدم و چند مشتری هوانوردی داشتم. من فقط پیچیدگی کسب و کار را دوست داشتم و احساس کردم که این یک صنعت است، من می خواهم در طولانی مدت کار کنم. بنابراین، در اواخر دهه 1990 من به یک شرکت هواپیمایی در استرالیا به نام Ansett پیوستم و از آن زمان تاکنون در هوانوردی هستم.
اما چه چیزی کورفیاتیس را جذب شغلی در صنعت هواپیمایی کرد؟
او توضیح داد: "من این فرصت را داشتم که با خطوط هوایی بزرگ در تعدادی از کشورها و فرهنگ های مختلف کار کنم." من استارتآپها را انجام دادهام، تحولاتی انجام دادهام. من راه خود را در ردههای مختلف کار کردهام و همچنین این فرصت را داشتم که در بخشهای مختلف این سازمانها بهعنوان CFO، CCO، COO، رئیس شبکه، رئیس استراتژی و مدیرعامل کار کنم.»
او گفت: «این به من داده است که درمورد کلیت این تجارت آشنا شوم. حدس میزنم به همین دلیل است که مدت زیادی در آن ماندهام. نمیتوانستم شادتر باشم.»
کورفیاتیس پس از گذراندن سالهای رونق هوانوردی در آسیا و بعداً نقش فعالی در رشد هوانوردی تجاری عربستان سعودی، از چشمانداز رشد بیشتر در خاورمیانه خوشبین است.
من استرالیا را در اواخر دهه 90 ترک کردم و به خاور دور نقل مکان کردم، جایی که چند سالی را در چند کشور آنجا گذراندم. در آن روزها صنعت هوانوردی چرخه رونق خود را در آن منطقه طی می کرد. توجه داشته باشید، خاور دور هنوز به طور قابل توجهی در حال رشد است. اما واقعاً زمان شکوفایی بود. این شروع صنعت خطوط هوایی ارزان قیمت در منطقه بود که به روشی مشابه آنچه در اروپا و ایالات متحده در حدود 15 تا 20 سال قبل رخ داده بود، در حال توسعه بود.
این زمینه را برای حرکتهای بعدی کورفیاتیس فراهم کرد، ابتدا به سمت عربستان سعودی که در آستانه تحولات اقتصادی و اجتماعی بزرگ قرار داشت، و چند سال بعد، برای نقش فعلیاش در رهبری حامل پرچم عمان، کشوری که کشور خود را دارد. طرح جامع رشد بلندپروازانه، به نام "چشم انداز عمان 2040".
کورفیاتیس گفت: «من در سال 2016 به عربستان سعودی رفتم و این کشور همان کشور امروزی نبود. "چشم انداز 2030" [برنامه پادشاهی برای تغییر اقتصاد خود از طریق اصلاحات عمده و پروژه های سرمایه گذاری چند میلیاردی وجود نداشت. یادداشت]، یا در شکل اولیه خود بود. مشخص نبود که آینده چگونه خواهد بود، اما میتوانستم حس کنم که چیز بزرگی در راه است.»
کورفیاتیس گفت که به همین دلیل است که از آمدن به عمان هیجان زده شده است.
من معتقدم که این منطقه از آنچه در آن زمان در آسیا دیدم می گذرد. اکنون زمان خاورمیانه است که در حال حاضر کانون هوانوردی جهان است.»
با این همه جوشش در صحنه هوانوردی خاورمیانه، آیا جایی برای رشد بیشتر وجود دارد؟
"رشد همیشه بخش بزرگی از دستور کار بوده است. اما من حدس میزنم آنچه در چهار یا پنج سال گذشته دیدهایم یک پله در این رشد بوده است.» کرفیاتیس گفت. «عربستان سعودی با سفارشهای قابل توجه هواپیما در حال ورود به محیط جهانی هوانوردی است. حتی بازیگران تثبیت شدهتر در منطقه هم اکنون در حال جهش رشد دیگری هستند.
"بله، آنها برای مدت طولانی در حال رشد بوده اند و شاید از درصدهای دیوانه کننده به درصدهای بسیار بالا برود. اما آنها همچنین به نوعی در حال سرمایه گذاری انبوه برای انجام مجموعه ای از تغییرات هستند. برخی از این خطوط هوایی به صورت ارگانیک و پیوسته تر به پیشرفت خود ادامه خواهند داد.
با وجود اینکه برخی اهداف دور از ذهن به نظر می رسد، کورفیاتیس خاطرنشان کرد که چگونه خطوط هوایی در خاورمیانه به اثبات اشتباه مخالفان ادامه داده اند.
به یاد میآورم زمانی که خاورمیانه در مرحله رشد دیوانهوار خود بود، در خاور دور بودم. گاهی همگی سرمان را میخارانیم و میگفتیم: «این کجا میرود؟ همه اینها خیلی زیاد به نظر می رسد!» او گفت. و تاریخ به شما می گوید که اینطور نبود. خب من کی هستم که الان بگم مرحله بعدی جواب نمیده؟ جالب خواهد بود.»
وی ادامه داد: به نظر من سفر همیشه افزایش خواهد یافت. این طبیعت انسان است. و من فکر میکنم جهان کوچکتر شده است و همچنان کوچکتر میشود و با آنچه خطوط هوایی انجام میدهند پیوند بهتری دارد. من قویاً معتقدم که رشد قوی پیروز خواهد شد. آیا سطحی وجود دارد که در آن بیش از حد باشد؟ این یک سوال واقعا خوب است. راستش را بخواهید، هیچ کدام از ما واقعا نمی توانیم به راحتی به آن پاسخ دهیم. من فکر می کنم این واقعیت که مردم در حال سرمایه گذاری هستند به این معنی است که چیزی در آنجا وجود دارد.»
سهم بزرگی از این رشد نتیجه این است که شرکتهایی مانند MEB3 (امارات، قطر ایرویز و اتحاد) از موقعیت جغرافیایی خود برای اتصال قارههای مختلف از طریق مدل هاب و اسپیک استفاده میکنند. با این حال، ترافیک مبدا و مقصد (O&D) نقش مهمی را ایفا می کند، زیرا برخی از این مراکز هوایی جهانی به خودی خود به مقاصد گردشگری تبدیل می شوند.
به نظر می رسد کورفیاتیس نسبت به پتانسیل عمان برای هدایت این نوع ترافیک نقطه به نقطه خوش بین است و نشان می دهد که سلطان نشین عمان یکی از کشورهای منطقه با قوی ترین پتانسیل های بکر برای گردشگری است.
شما نمی توانید بگویید که این منطقه همه یکسان است. همسایگان ما [اشاره به امارات متحده عربی – ed. توجه داشته باشید] به خودی خود مقصدی را ساختند، و می بینید که بخش های دیگر شورای همکاری خلیج فارس بر روی همین ایده کار می کنند.» «سعودیها «از عربستان دیدن کنید» را برای رشد گردشگری ایجاد کردهاند. عمان مدتی است که هیئت گردشگری داشته است و در واقع، واقعاً بسیار خوب است، اما کوچک است و هدف این است که آن را رشد داده و آن را به بخش بزرگی از اقتصاد تبدیل کند.
او ادامه داد: «این واقعاً فرصت ماست. این موضوع این نیست که ما فقط از نقطه نظر ترانزیت موقعیت خوبی داریم، ما فرصتی برای ایجاد یک بازار نقطه به نقطه داریم.
ایجاد آگاهی کلیدی است
ظهور عمان به عنوان یک مقصد اصلی گردشگری، داستانی در حال توسعه است که از کار یک شرکت هواپیمایی فراتر رفته و کل صنعت مسافرت عمان و اقتصاد گسترده تر این کشور را در بر می گیرد.
کورفیاتیس توضیح داد که عمان ایر چگونه انتظار دارد نقشی کلیدی در تحقق این چشم انداز داشته باشد.
«کل اکوسیستم روی این [کار] است. ما در عمان زیرساختهای فرودگاهی ایجاد کردهایم که ظرفیت رشد بیشتر را دارد، ما در حال ساخت داراییهای گردشگری هستیم که ظرفیت رشد نیز دارد. ما در حال ساختن هتل ها، زیرساخت ها هستیم. ما در حدود یک ماه گذشته پنج فرودگاه جدید را معرفی کردهایم که شما را به نقاط دوردست عمان به مکانهای زیبا میبرد. "
او افزود: «تنوع زیاد، تجربیات زیادی وجود دارد که میتوانید اینجا داشته باشید. بنابراین، ما می خواهیم آن را در دسترس تر کنیم. و ما نیاز به ایجاد آگاهی داریم.»
هنگامی که با کورفیاتیس در مورد عمان صحبت می کنیم، یک چیز روشن می ماند - پتانسیل های دست نخورده عظیمی در منطقه وجود دارد، چیزی که به تازگی در حال کشف است.
او گفت: «عمان مطمئناً می تواند از نظر آگاهی به عنوان یک مقصد قوی تر عمل کند. این قطعاً در دستور کار کل اکوسیستم هوانوردی گردشگری ما است، تا این کار را به صورت جمعی انجام دهیم و تلاش های خود را با هم برای قرار دادن عمان در نقشه به حداکثر برسانیم.»
یکی از خطوط هوایی کلاسیک منطقه
عمان ایر که در سال 1993 تأسیس شد، نقش خود را به عنوان حامل ملی سلطنت عمان، به ویژه پس از خروج این کشور از خلیج ایر، یکی دیگر از شرکت های هواپیمایی تاریخی منطقه که در حال حاضر منحصراً در بحرین (BAH) مستقر است، تثبیت کرد.
با این حال، چند سال اخیر برای این شرکت هواپیمایی که ضرر و زیان انباشته داشته است، آسان نبوده است. حتی قبل از ورود کورفیاتیس، شرکت هواپیمایی ملی در حال گذراندن فرآیند سازماندهی مجدد بود .
عمان ایر برنامه خود را برای بازگشت به سود تا سال 2027 اعلام کرد، هدفی که کورفیاتیس انتظار دارد با حقوق بخشیدن به عملیات و بهبود کارایی، از جمله طرح های دیگر، به آن دست یابد.
کورفیاتیس گفت: «یک طرح جامع وجود دارد که امضا شده است. من برای رهبری تیم و ایجاد قابلیتهایی که به ما اجازه میدهد این موضوع را در چارچوب برنامه گردشگری ملی و اقتصادی و برنامه چشمانداز 2040 عمان به انجام برسانیم، وارد شدم.
گامهای خوبی در سال 2023 برداشته شد و چیزی که اکنون روی آن کار میکنم تسریع آن است. این همان چیزی است که ما در این سال و در سالهای 2025 و 2026 به دنبال آن هستیم.»
مدل تجاری عمان ایر با سایر خطوط هوایی که قبلاً کوفیاتیس در آنها کار کرده است، متفاوت است.
او گفت: «این بازگشتی است به جایی که حرفهام را شروع کردم»، و افزود که جنبههای مختلف یک مدل خدمات کامل، از جمله پیچیدگی کلاسهای مختلف، غذا و نوشیدنی، طراحی و سرگرمی، «دوستداشتنی است برای بازگشت ".
علیرغم اینکه در حال حاضر روند تغییر را طی می کند، کورفیاتیس خاطرنشان کرد که عناصر زیادی در تجارت فعلی عمان ایر وجود دارد که ارزش حفظ کردن را دارند.
او گفت: «از نظر مشتری، این یک محصول برجسته و یک شرکت هواپیمایی برجسته است. خط هوایی یک داستان مثبت است.
بنابراین، چگونه کورفیاتیس برای سادهسازی کسبوکار برنامهریزی میکند؟
ما یک شرکت هواپیمایی 30 ساله هستیم که هرگز تغییر نکرده است. کرفیاتیس گفت: این 30 سال میراث دارد و تغییراتی لازم است. هدف ما این است که این میراث را به شیوههای جهانی بیاوریم: بهرهوری، کارایی، دیجیتالیسازی، بازاریابی، تجارت الکترونیک، سیستمها و ERP [سیستمهای برنامهریزی منابع سازمانی]، استخراج پایگاه داده برای درک بهتر مشتریانمان و اتخاذ رویکرد مبتنی بر داده برای همه چیز. ما این کار را می کنیم، چه در مقابل مشتریانمان باشد و چه کارهایی را در پشت صحنه اجرا کنیم.»
او ادامه داد: «هدف ما این است که هر چیزی را که پشت آنچه مشتری میبیند، دوباره اختراع کنیم. "این یک کار بزرگ است. این سفری است که چند سال طول می کشد.»
کورفیاتیس و تیمش علیرغم اینکه تنها چند ماه در این نقش حضور داشتند، در حال حاضر سخت در این نقش هستند.
«فاز یک وجود داشت، که چند مورد انتخابی برای شروع بود. و اکنون ما آن را جامعتر میکنیم، این اقدامات را گسترش میدهیم تا کل شرکت را تحت پوشش قرار دهد و سرعت بخشیدن به آن را افزایش میدهیم.»
به عنوان مثال، کورفیاتیس تمایلی به تغییر محصول فعلی خطوط هوایی ندارد و پر از تمجید از تیم بود.
از نظر مشتری، این یک شرکت هواپیمایی است که سال هاست تحسین برانگیز را به دست آورده است. چند هفته پیش در لندن بودم و جایزه Skytrax را برای بهترین کارکنان خطوط هوایی خاورمیانه دریافت کردم. و می دانید که رقابت در خاورمیانه چگونه است. بنابراین این یک تمجید جهنمی برای شرکت هواپیمایی است.» و سپس متوجه شدم که این در واقع هفتمین باری است که عمان ایر این جایزه را دریافت می کند. گاهی اوقات مردم می گویند یکی از آنها یک تصادف بود، اما شما نمی توانید هفت بار تصادف کنید.
او ادامه داد: فکر میکنم محصول ما با بهترینهای دنیا رقابت میکند و وقتی میگویم محصول، منظورم این است که ما یک شرکت هواپیمایی مدرن، زیبا، کلاس تجاری عالی، کلاس اقتصادی عالی هستیم. در واقع، ما در دو ماه گذشته جایزه بهترین راحتی صندلی را نیز به دست آوردیم.»
مهمان نوازی مشهور عمانی دارایی دیگری است که کورفیاتیس برای برجسته کردن تعهد این ایرلاین به ارائه خدمات عالی در هواپیما به ارمغان می آورد.
او گفت: «ما خدمه بزرگی هم داریم. «افرادی که منطقه را می شناسند از مهمان نوازی عمانی ها صحبت می کنند. شرکت هواپیمایی برای تجسم و پذیرش این فرهنگ بسیار سخت کار می کند. بنابراین، حدس میزنم، به همین دلیل است که ما تحسینها را دریافت میکنیم، بهترین چیزهای خطوط هوایی از همین جا میآیند.»
او ادامه داد: "ما به این افتخار می کنیم." "این در هسته فرهنگ عمان است. این فقط شرکت هواپیمایی نیست، نه فقط صنعت هوانوردی، بلکه کل کشور است. و این چیزی است که ما باید مطمئن شویم که هرگز از دست نمی دهیم. ما باید این کار را ادامه دهیم، حتی اگر همیشه جایی برای پیشرفت وجود داشته باشد.»
با این حال، به گفته کورفیاتیس، چالش بزرگ این است که این کلمه به گوش برسد.
او گفت: "من حدس میزنم چالش مشتری این است که مشتریان بیشتری را از وجود ما آگاه کنیم." ما مقصدی فوقالعاده و زیبا برای آمدن و بازدید داریم و یکی از بهترین خطوط هوایی در جهان هستیم که [برای] آمدن به اینجا هستیم.»
اما یک حوزه وجود دارد که کورفیاتیس معتقد است عمان ایر می تواند بهتر عمل کند، و آن هزینه است.
او گفت: «وقتی پای پایه هزینه به میان میآید، آن چیزی نیست که باید باشد. "مطمئناً، بهبود قابل توجهی در CASK [هزینه هر میانگین-کیلومتر صندلی] وجود داشته است. هزینه دشمن هر ایرلاینی است زیرا این روزها دنیای بسیار رقابتی در مورد نرخ بلیط هواپیما است.
"شما نمی توانید فقط بگویید، "خب، قیمت ها افزایش می یابد و هزینه ها افزایش می یابد، ما فقط قیمت ها را افزایش می دهیم و مشکل دیگر وجود ندارد". هزینه هر صندلی ما باید با بهترین های کلاس رقابتی باشد و این چیزی است که باید در آن بهبود ببخشیم. این به ما امکان میدهد ردپای خود را گسترش دهیم، فرصتهایی را برای پرواز به جایی که محصول میگیرید باز میکند. یا میتوانید بازده کمتری را نیز به دلیل هزینههایتان بپذیرید، و این خوب است.»
کورفیاتیس همچنین به بخش درآمد این تجارت اشاره کرد.
او گفت: «از جنبه تجاری، بیشتر در مورد بازاریابی خطوط هوایی و مقصد بهتر از کاری است که ما در طول تاریخ انجام دادهایم. «اگر به کارهایی که در گذشته در زمینه بازاریابی انجام دادهایم نگاه کنم، بودجههای بسیار کمی داشتهایم و بسیار کم انجام دادهایم. بنابراین، ما از امسال [2024] در این زمینه سرمایه گذاری سنگین تری انجام می دهیم. در نیمه دوم سال جاری شاهد موارد بسیار بیشتری خواهید بود."
چالش ایجاد آگاهی موضوعی است که به طور مکرر در طول گفتگو مطرح می شود، نه فقط برای عمان ایر به عنوان یک حامل، بلکه برای کشور به عنوان یک مقصد.
کورفیاتیس گفت: "این بیشتر به دنبال جذب افرادی است که آگاه نیستند و گزینه های دیگری را در نظر می گیرند تا عمان را انتخاب کنند." "چرا آنها ما را انتخاب می کنند بخش بزرگی از آن است. این آگاهی است، بازاریابی است، برندسازی است. و در حال ایجاد پایگاه مشتری است.»
کیفیت بر کمیت
با این حال، عمان ایر به هیچ قیمتی به دنبال افزایش حجم ترافیک نیست.
او گفت: «ما بخشی از اتصال خود را به دلیل منطقیسازی ظرفیت برای برنامه تابستانی از دست دادیم. "این یک تصادف نبود، عمدی بود، زیرا در هر تحولی باید پایه های خود را تحکیم و ایجاد کنید.
«اگر در حال اتمام باشید، و ظرفیت را روی آن بریزید، بهترین نتایج را به دست نمیآورید. بنابراین، حتی اگر فاکتورهای بار ممکن است قبلاً کمی بهتر بوده باشند، به دلیل تغییرات برنامه، نتیجه در حال بهبود است. اگر بخواهید، مقداری از این ترافیک را میخریدیم، اما هزینه ما بیشتر از آن چیزی بود که در ازای آن میگرفتیم، و این منطق تجاری خوبی ندارد.»
او افزود: «این به ما اجازه داد تا حجمی را که منطقی نبود کنار بگذاریم، زیرا بازدهی مناسبی برای محصولی که ارائه میکنیم نیست. هنگامی که همه این موارد را برطرف کنیم، با همان ناوگان و کارآمد نگه داشتن آن، با هزینه صندلی کمتر، به توسعه بازمیگردیم.»
کورفیاتیس همچنین بینشهایی درباره منطقیسازی ناوگان عمان ایر به اشتراک گذاشت که باعث شد این شرکت هواپیمایی ایرباس A330 خود را در مارس 2024 متوقف کند.
همچنین در مورد اندازه مناسب، ساده کردن ناوگان است. ما دو نوع پهن بدنه مختلف داشتیم و در داخل آنها، سه پیکربندی مختلف وجود داشت.» و در ناوگان کوچکی از هواپیماهای پهن پیکر، این فقط یک پیچیدگی دیوانه کننده بود. از یک طرف، ما 787 سوخت مدرن و مقرون به صرفه داریم، اما نیمی دیگر از ناوگان پهن پیکر A330 قدیمی بودند.
بنابراین، چشم انداز کورفیاتیس برای آینده ناوگان عمان ایر چیست؟
او گفت: «ما 737 MAX داریم و (737) NG، -800 و -900 داریم. تا اواسط سال 2026، NG ها ناوگان را ترک خواهند کرد و ما به یک اپراتور کامل 787 و 737 MAX تبدیل خواهیم شد. هم در ناوگان پهن بدنه و هم در ناوگان باریک بدن مشترکات و یک نوع پرواز منفرد وجود خواهد داشت.
وقتی صحبت از محصولی به میان میآید که عمان ایر به مسافرانش ارائه میکند، کورفیاتیس گفت که قصد دارد آن عناصری را که به خوبی کار میکنند حفظ کند، اگرچه او برخی تغییرات را رد نکرده است.
او توضیح داد: "از آنجایی که ما در حال برگرداندن هر سنگ در تجارت هستیم، اینها نیز چیزهایی هستند که باید به آنها نگاه کنیم، اما من می بینم که در خدمت کامل هستیم و محصولی با کیفیت بالا ارائه می کنیم." "در این تعریف، پهنای باند بسیار وسیعی وجود دارد که می توانید در آن بازی کنید. این چیزی است که ما در ماه های آینده به آن نگاه خواهیم کرد.
ما قطعاً یک محصول دو کلاسه بسیار قوی داریم. در برخی موارد، ما بررسی خواهیم کرد که آیا یک اقتصاد ممتاز منطقی است یا خیر، اما در حال حاضر هیچ برنامه ای برای این موضوع نداریم. ما مطمئناً روی محصولات با کیفیت بسیار بالا در کلاس تجاری و کلاس اقتصادی سرمایه گذاری خوبی انجام می دهیم و می بینیم که این صنعت به رسمیت شناخته شده است. این هسته پیشنهاد مشتری ما است. ما فقط با دو هواپیما کلاس فرست داریم. صادقانه بگویم، مطمئن نیستم که با توجه به جمعیت شناسی ایرلاین ما، این کار در دراز مدت برای ما درست باشد. این چیزی است که ما به آن نگاه می کنیم.»
در حال حاضر ترافیک عمان ایر بین ترافیک ترانزیتی و نقطه به نقطه متعادل است.
می توانم به شما بگویم، هر دو بخش بسیار قابل توجهی هستند. هر دوی آنها برای شرکت هواپیمایی مهم هستند. اگر ما فقط ترانزیت داشتیم، کافی نبود و اگر فقط نقطه به نقطه داشتیم، کافی نبود.» عنصر دیگری که عمان ایر می تواند از آن برای ارائه یک تجربه متمایز استفاده کند.
ما یک محصول ترانزیت عمدی ساختار یافته داریم و تعداد قابل توجهی از افرادی که امروز با ما پرواز می کنند از عمان برای حمل و نقل استفاده می کنند. ما آن را می خواهیم، تصادفی نیست، بخشی از پرونده تجاری است. من نمی دانم که آیا تا به حال در مسقط (MCT) ترانزیت انجام داده اید یا خیر. این یک فرودگاه شلوغ نیست. این یکی از بهترین OTP ها [عملکرد به موقع] در منطقه را دارد."
وی افزود: «ما ظرفیت را جلوتر از تقاضا ایجاد کردهایم، بنابراین برخلاف بسیاری از فرودگاههای منطقه که در حال ترکیدن هستند، این فرودگاه برای عبور و مرور بسیار راحت است. سریع و کارآمد است. بازخوردی که از مشتریان خود در مورد تجربه حمل و نقل دریافت می کنیم بسیار مثبت است. بنابراین، ما قطعاً میتوانیم بگوییم «آره، ما متفاوت هستیم.» اما متفاوت از راه خوب، به روشی بهتر.»
در مرحله بعد، کورفیاتیس در مورد ترافیک O&D شرکت هواپیمایی صحبت کرد و سه جمعیت اصلی را که ایرلاین به آنها ارائه می کند، توصیف کرد: بازار خروجی محلی عمان، گردشگران ورودی، که به گفته کورفیاتیس، کمی به سمت انتهای پریمیوم بازار متمایل شده است، و جامعه خارج نشین که زندگی می کنند. در عمان، که بسیاری از آنها از شرق دور، از جنوب آسیا می آیند.
او افزود: «شبکه فعلی ما منعکس کننده آن است. ما به خاور دور، آسیای جنوبی، اروپا پرواز می کنیم و حضور کوچکی در قاره آفریقا داریم.
کورفیاتیس در مورد چشم انداز چین به عنوان یک بازار استراتژیک برای عمان ایر پس از از سرگیری رشد شرکت هواپیمایی نشخوار کرد.
او قبل از تشریح چند عامل احتمالی دیگر از گسترش، گفت: "این یک بازار توریستی بزرگ با پتانسیل کاملاً استفاده نشده است." ما از نظر جغرافیایی موقعیت فوق العاده ای برای دسترسی به آفریقا داریم. بنابراین، من فرصتهای آینده را در آفریقا میبینم. جنوب آسیا نیز فرصت های زیادی دارد و البته اروپا. ما فقط تعداد انگشت شماری از نقاط اروپا را لمس می کنیم و معتقدیم که می توانیم مردم را از بسیاری از نقاط دیگر به عمان بیاوریم.
دو بازار عمده که در حال حاضر در برنامه های کورفیاتیس نیستند، ایالات متحده و استرالیا هستند.
او گفت: «من فکر میکنم 787 ما احتمالاً محدودیتهای سنگینی برای حمل و نقل به استرالیا خواهد داشت و صادقانه بگویم، در حال حاضر کارهای زیادی برای انجام دادن در بازارهای دیگر وجود دارد که تلاش برای رفتن به این فاصله بسیار حواسپرتی خواهد بود. اما ما علاقه ای به کاوش در این بازارها داریم. ما می توانیم از طریق مشارکت به آنها برسیم.»
در همین راستا، کورفیاتیس به ورود اخیر عمان ایر به اتحاد oneworld اشاره کرد که قرار است در نیمه دوم سال 2024 رسمی شود .
این به ما دو چیز کلیدی می دهد: اول، دسترسی به یک پلت فرم شبکه. ما میتوانیم به مکانهای دور دست برسیم و از طریق شرکای خود که هواپیمای لازم برای انجام آن را نداریم، ارتباط برقرار کنیم.» دوم، شناخت مشتری و مزایای ورود به آن برنامه برای مشتریان ما. موضوع فقط پول نیست، زمانی که آنها با شرکای ما سفر می کنند، با وضعیت خود شناخته می شوند و مانند عمان ایر با آنها رفتار می شود. این دو نکته مثبت و پیروزی بزرگ برای مشتریان ما هستند.»
عمان ایر در برخی مناطق با سلام ایر، یک شرکت هواپیمایی ارزان قیمت مستقر در مسقط، همکاری می کند.
کورفیاتیس توضیح داد: "این از ما مستقل است، اما ما همکاری داریم و سعی می کنیم ببینیم کجا می توانیم به یکدیگر کمک کنیم." "در ساختار مسیر ما همپوشانی هایی وجود دارد، اما تعدادی مسیر نیز وجود دارد که ما به تنهایی پرواز می کنیم و آنها به تنهایی پرواز می کنند. یک عنصر رقابتی وجود دارد. نمیتوانم بگویم که صفر است، اما فکر میکنم که بیشتر یک شریک است تا یک رقیب.»
آینده عمان ایر چیست؟
هنگامی که نوبت به نقاط عطف بعدی عمان ایر می شود، کورفیاتیس بر لزوم پیروی از آنچه او به عنوان یک رویکرد "اندازه گیری شده" توصیف می کند، اصرار داشت، جایی که او سعی خواهد کرد قبل از شروع هر پروژه بزرگ جدید، جایگاه فعلی شرکت هواپیمایی را در بازار تثبیت کند.
او گفت: "انتظار هیچ گونه سفارش هواپیمای جدیدی را نداشته باشید، حداقل در شش ماه یا 12 ماه آینده." ما باید روی تحول خود و اصلاح پایه های خود تمرکز کنیم. چیزی نیست که بخواهیم جلوی آن را بگیریم.
ما به این محصول در شش ماه آینده نگاه خواهیم کرد. آیا چیزی از آن بیرون می آید یا نه، خواهیم دید. ما هنوز در دفتر سفارشهای موجود خود تعدادی تحویل در انتظار داریم: سه فروند B787 و سه B737 MAX که امسال وارد میشوند، و دو دستگاه MAX دیگر که در شش ماه اول سال 2025 وارد میشوند. همچنین به آینده ناوگان 787 موجود خود فکر خواهیم کرد. به خصوص -8 های ما، زیرا ما دو تا از آن ها را داریم. ما مطمئناً -9 های خود را حفظ خواهیم کرد. این یک کار در حال پیشرفت است. در حال حاضر جواب قطعی ندارم.»
او ادامه داد: «وقتی صحبت از شبکه به میان میآید، ما برخی از مسیرهای تابستانی را اجرا میکنیم و به تدریج فرکانسها را اینجا و آنجا افزایش میدهیم، اما در حال حاضر هیچ اعلامیهای برای تفنگ ساچمهای در راه نیست یا برنامهریزی بزرگی وجود دارد. "من انتظار دارم که مقداری ظرفیت افزایشی در راه باشد، اما این یک درصد رشد متوسط است. بنابراین، بله، هیچ چیز دیوانه کننده ای نیست. این یک رویکرد سنجیده است. به نظر من عاقلانه است.»
منبع:aerotime