خستگی در هوانوردی
![خستگی در هوانوردی](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fstorage.iran.liara.space%2F0ilino%2FArticle_Banner_Image%2Ff66204e4-657f-46e2-aeff-ece7f25de975.webp&w=2048&q=75)
![خستگی در هوانوردی](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fstorage.iran.liara.space%2F0ilino%2FArticle_Banner_Image%2Ff66204e4-657f-46e2-aeff-ece7f25de975.webp&w=3840&q=75)
خلاصه
خستگی خلبان یک مشکل مهم است، اما اغلب در عملیات هوایی غیرنظامی و نظامی گزارش نشده است. اگرچه برآوردها متفاوت است، اما آمار رسمی نشان می دهد که خستگی حداقل در 4 تا 8 درصد از حوادث ناگوار هوانوردی دخیل است، و بررسی های خلبانان و اعضای خدمه هوایی نشان می دهد که خستگی یک نگرانی مهم در طول عملیات پرواز 24 ساعته امروز است. تلاشهای نظارتی با هدف محدود کردن ساعات پرواز و تضمین حداقل دورههای استراحت خدمه، تا حدودی مشکلات مربوط به خستگی در کابین خلبان را کاهش داده است، اما واضح است که هنوز کارهای زیادی در مورد این تهدید موذیانه برای ایمنی هوایی باید انجام شود. عوامل برنامهریزی، محرومیت از خواب، اختلالات شبانهروزی، و دورههای کاری طولانی همچنان سطح هوشیاری و عملکرد خلبانان و خدمههای مسافت کوتاه و بلند را به چالش میکشند. راه حل برای این مشکلات ساده نیست، اما می توان آنها را از طریق تلاش های مشترک دانشمندان، تنظیم کننده ها، مدیران و خود خلبانان توسعه داد. در طول 20 سال گذشته، درک علمی از خواب، خستگی و ریتم های شبانه روزی انسان به طور قابل توجهی گسترش یافته است. ادغام کامل این دانش جدید در شیوههای مدرن مدیریت منابع خدمه، استقرار روالهای زمانبندی بهینه خدمه و اجرای اقدامات متقابل خستگی هوانوردی معتبر را تسهیل میکند.
آمار حوادث و سوانح
مطالعه هیئت ملی ایمنی حمل و نقل (NTSB) در مورد سوانح بزرگ در حاملهای هوایی داخلی از سال 1978 تا 1990 تا حدی به این نتیجه رسید که «... خدمه شامل کاپیتانها و افسران اولی که زمانشان از زمان بیداری بالاتر از میانگین موقعیت خدمهشان بود، در مجموع خطاهای بیشتری داشتند. خطاهای تصمیم گیری رویه ای و تاکتیکی به طور قابل توجهی بیشتر است (ص. 75). 6 Kirsch 7 تخمین زد که خستگی ممکن است در 4-7٪ از حوادث ناگوار هوانوردی غیرنظامی دخیل باشد، داده های مرکز ایمنی ارتش ایالات متحده نشان می دهد که خستگی
نظرات خلبانان در مورد خستگی و عوامل ایجاد کننده آن
نظرسنجی ها از اعضای خدمه هواپیما در بخش هوانوردی غیرنظامی و نظامی نشان می دهد که از دیدگاه هوانوردان، خستگی یک موضوع مهم است. خدمه بینالمللی که توسط پتری و داوسون 15 مورد بررسی قرار گرفتند ، نشان دادند که خوابآلودگی و بیحالی، کندی شناختی، مشکلات تمرکز و تحریکپذیری از علائم رایج خستگی خدمه هواپیما هستند. در عرصه بین المللی (بین المللی)، خلبانان اغلب خستگی خود را به کمبود خواب و اختلالات شبانه روزی مرتبط با
شواهد نوروفیزیولوژیکی خستگی در عملیات پروازی
علاوه بر دادههای نظرسنجی که در بالا توضیح داده شد، مطالعات شواهد عینی ارائه کردهاند که خستگی/خوابآلودگی یک مشکل جدی و مبتنی بر فیزیولوژی در عرشه پرواز است. فعالیت الکتروانسفالوگرافی خدمه در چندین مطالعه برای تعیین هزینه بیولوژیکی واقعی عملیاتهای طولانی مدت و شبانه نظارت شده است. این مطالعات وجود EEG موج آهسته (که میتواند بدون تداخل با وظایف اولیه خلبان جمعآوری شود) را اندازهگیری کرده است، زیرا این یک مشخصه شناخته شده است.
عوامل موثر در خستگی خلبان
خلبانان و اعضای خدمه هواپیما دائماً با روزهای طولانی کار، خروج زودهنگام، دیر رسیدن و ساعات کاری غیراستاندارد که شامل وظیفه شبانه و برنامه های چرخشی است، مواجه می شوند. خلبانان تجاری مسافت طولانی و بسیاری از خلبانان نظامی نیز به طور مکرر گذرگاه های فرامریدی انجام می دهند که به اختلالات شبانه روزی و مشکلات خواب کمک می کند. بنابراین، پیشنهاد شده است که خستگی خدمه هواپیما تابعی از زمانبندی و حجم کار 2 است - این ادعا که دادههای نظرسنجی خلبان قبلاً مورد بحث قرار گرفته است.
توصیه هایی برای مقابله با خستگی در هوانوردی
واضح است که نیازهای برنامه ریزی و آرایش فیزیولوژیکی انسان در قلب مشکلات مربوط به خستگی در هوانوردی است. پروازهای متعدد، ساعات طولانی کار، زمان محدود، زمان گزارش زودهنگام، شرایط خواب کمتر از حد مطلوب، شیفت کاری چرخشی و غیراستاندارد و جت لگ که در سراسر هوانوردی مدرن بسیار رایج شده است، چالش های مهمی را برای هوانوردی اساسی ایجاد می کند. قابلیت های بیولوژیکی خلبانان و خدمه انسان ها به سادگی طراحی نشده اند که به طور مؤثر بر روی آن عمل کنند
نتیجه گیری
هوانوردی جزء حیاتی سیستم حمل و نقل، شبکه دفاع ملی ما و اقتصاد جهانی است. از آنجایی که پیشرفتهای تکنولوژیکی از نظر سرعت بدنه، برد، بار محموله و سهولت عملکرد همچنان بهبود مییابد، شکی نیست که وابستگی جامعه به این دارایی مهم همچنان رو به رشد خواهد بود. در نتیجه، خلبانها و خدمه با چالشهای فزایندهای مواجه خواهند شد تا به طور مؤثر در برنامههای پیچیده و اغلب دشواری که مشخصه پرواز 24 ساعته و 7 روزه مدرن است، کارکنان را به کار گیرند.
منبع:sciencedirect